Om rutiner..

Ikväll tog det ungefär en och en halv timme innan sonen kom till ro och somnade, puh!
Han var riktigt trött när jag började med att försöka få honom att somna men han vred och vände på sig och vaknade till och gnydde hela tiden. Jag försökte att lägga ner honom i sin säng och buffa honom i rumpan a la Mickan i Solsidan men det fungerade inte det heller. Eller rättare sagt, jag gav upp eftersom han gnydde och höll på och jag ville inte riskera att han väckte dottern!
Nu sover han hur som helst äntligen i sin säng. Han brukar inte vara så här svår att få att somna men jag tror att kvällens oro är ett resultat av alldeles för lite sömn under gårdagen vilket gjort att det blivit lite knasigt idag med.
Dottern däremot somnade snabbt men det har hon faktiskt gjort varje kväll sedan hon började på dagis efter sommarens långa semester.
Idag hade hon inte sovit på dagis men hon har ändå varit på bra humör. Annars kan hon bli lite gnällig och tjurig eftersom hon blir så trött på kvällarna. Idag somnade hon redan innan 19.30 vilket inte hör till vanligheterna. Dessvärre har jag redan varit uppe hos henne två gånger sedan hon somnade eftersom hon sover oroligt och drömmer mycket när hon inte sovit middag och så även ikväll.
Under sommaren har hon för det mesta inte sovit middag vilket har fungerat hur bra som helst. Men så nu när hon börjat på dagis igen har hon sovit middag nästan varje dag. Men så idag bröts den rutinen vilket resulterar i en orolig nattsömn.

Så dagens insikt: Rutiner is the shit, både för mig själv och för barnen!!
Men det är viktigt att komma ihåg att man måste tillåta sig själv att rucka lite på rutinerna för att lämna plats åt lite spontanitet! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0