Mörk söndag

I söndags på eftermiddagen åkte sambon iväg tillsammans med en kompis för att gå på deras skytteklubbs årsmöte. Jag och dottern satt i datarummet där hemma och tittade runt på internet när det knackade på dörren. Utanför stod svärmor med sambo, svärmors syster och hennes äldsta dotter. Blev först väldigt paff över det oväntade besöket samtidigt som jag tyckte att det var lite konstigt eftersom jag pratat med svärmor tidigare under dagen och berättat att sambon skulle iväg. Hur som helst kom de alla in och vi satte oss i köket när de berättade att svärmor och hennes sambo haft en brand i deras hus.
Efter att jag pratat med henne i telefonen tidigt på eftermiddagen hade de gått ut med sina två hundar. När de kommit hem igen hade de lämnat hundarna för att åka och handla i den lokala ICA-affären för att sedan köpa blommor. Det hela hade inte tagit mer än 30-45 minuter men när de var på väg tillbaka hade det varit fullt pådrag vid deras hus.
Torktumlaren hade stått på när de åkte iväg för att handla och har blivit överhättad och börjat att brinna. Tidningskillen som brukar komma varje söndag hade märkt att det var fullt med rök i huset men eftersom ingen öppnade hade han gått till grannen som sedan ringt polisen. När brandkåren kom var hela köket och tvättstugan totalförstörda och resten av huset var helt svart och rökskadat. Deras två hundar och tre katter var alla hemma och tyvärr klarade sig ingen... Så otroligt sorgligt och läskigt. Själv har jag lämnat torktumlaren igång ett flertal gånger när jag gått ut med dottern på promenad eller gått ner för att handla etc.
Blev helt paff när de berättade vad som hade hänt och det gick rysningar över hela kroppen.
I måndags hade vi planerat att åka upp till mina föräldrar vilket vi också gjorde men innan vi begav oss norrut körde vi hem till sambons morfar där svärmor och hennes sambo nu bor under tiden huset blir sanerat. Vi hade med oss en säck med lite kläder som vi rensat ihop, förhoppningsvis får de använding för något.
Givetvis är det fruktansvärt att ens hus är helt obeboligt men det värsta är såklart deras husdjur som alla miste sina liv. En liten tröst är dock att det med all sannolikhet har gått fort, tre fyra andetag och sedan har de somnat in.
Från och med då ska jag aldrig mer lämna huset med vare sig tvättmaskin, tumlare eller diskmaskin igång.

Jag vill passa på att uppmana alla er som läser detta att aldrig gå hemifrån eller sova med maskinerna påslagna!
Hade brandmännen varit där två minuter senare hade hela huset varit övertänt.
Ta hand om er och var rädda om varandra!

Sänder en tanke till Neo, Tyson, Adde, Jenna och Triton som numera njuter i djurhimlen




Kommentarer
Postat av: Camilla

Vet inte vad jag ska säga... men jag har inte ett ögat torrt nu... Alltså det är ju verkligen ett ögonblicks verk...svårt att förstå meningen med allt som händer i bland...

2010-03-24 @ 15:57:19
URL: http://millimys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0