Tufft dygn

Det har varit ett riktigt tufft dygn för dottern men som tur är känns det som om att det börjar vända.
Dottern har ju varit förkyld i ett par dagar nu - inget konstigt med det men igår när hon skulle äta vid 17-tiden kräktes hon upp all mat. Jag trodde att det berodde på att jag hade gett henne en helt ny sort som hon inte ätit tidigare men jag tyckte ändå att det var konstigt om det skulle bero på att hon inte gillade maten eftersom hon nästan åt upp allt. Hur som helst så fortsatte vi som vanligt att leka lite osv.
När det började bli tid för att henne att bli redo för natten tyckte jag att hon kunde äta lite yoghurt så hon inte skulle somna på tom mage. En sked blev det och sedan kräktes hon igen men var i övrigt som vanligt. Hon somnade runt 20.30 som hon brukar och jag satte mig där nere för att kolla på TV (sambon jobbade). Hörde via babyvakten att hon sov ganska oroligt och kl 21.30 vaknade hon och grät och jag gick upp. Som vanligt tände jag ingen lampa i rummet eftersom det oftast bara är att sätta in nappen eller ta upp henne i famnen någon minut och sedan somnar hon om. När jag lyfte upp henne kände jag att hon var alldeles blöt så jag tände lampan och ser att hon har kräkt ner hela sängen. Tog med henne in till badrummet för att bada av henne men hon var jätteledsen och ville inte alls sitta själv så jag satte mig på golvet i duschen med henne i knät och duschade av henne och tvättade håret som var alldeles klumpigt av kräk. När vi duschat färdigt svpete jag en stor handduk om henne och tog med henne ner framför TVn då jag inte ville låta henne var själv.
En kort stund efter att jag tagit på henne en ny blöja så kräktes hon igen... mycket. Hon var inte alls lika pigg som hon varit innan utan låg i famnen och tittade bara rätt in i väggen eller igenom TVn. Hon brydde sig inte alls om vare sig min mobil eller hemtelefonen som man aldrig kan ha i vanliga fall utan att hon ska pilla. Kände riktigt hur oron började växa så jag ringde först sambon och sedan till sjukvårdsupplysningen. När jag talade med sköterskan på sjukvårdsrådgivninge sa hon att jag skulle prova att ge henne en majskrok så jag bröt av en bit för att ge dottern men den kom upp lika snabbt igen. Jag och sambon tog ett gemensamt beslut att vi skulle åka in till barnakuten med henne eftersom hon inte fick behålla någonting.
Under tiden sambon var på väg hem kräktes hon igen men denna gången var det bara galla. Ringde rådgivningen på nytt och fick tala med en ny sköterska som tvärtemot från den första jag talat med, inte tyckte att vi skulle åka in. Hon tyckte att vi skulle fortsätta med en tesked vatten/15 min. fram tills kl 04. Om dottern fortfarande kräkte då eller om hon inte hade kissat skulle vi åka in med henne. När jag återigen ringde sambon var han redan på väg hem så vi satt uppe tillsammans för att vaka över dottern och ge henne vatten.
Runt 01 gick jag och lade mig och sov fram tills kl 06 då vi löste av varandra. Dottern kissade lite på morgonen och hade inte kräkts mer så vi trodde att hon började bli bättre. Men säg den lycka som varar för evigt. Runt 09 på morgonen när jag var uppe i sovrummet för att ta på mig mina myskläder kräktes dottern igen. När det gått ett par timmar och dottern verkade piggna till lite mer försökte jag att ge henne två skedar med yoghurt som hon gladeligen gapade efter. Även denna gången kom det upp. Eftersom det är röd dag fanns det inget apotek i närheten som hade öppet så sambon åkte till grannbyn och köpte äppeljuice och kosttillskottsersättning som dottern druckit under dagen. Verkade gå på rätt håll men nu kl 17 kräktes hon igen men som tur är var det inte så mycket som kom vilket betyder att hon fått behålla det mesta.
Känns jättesvårt att veta vad man ska göra och på rådgivningen har de sagt att det viktigaste är att hon får i sig vätska och att hon kissar vilket hon har gjort. Nu senast då hon kräktes skulle det kunna bero på att hon fick vätska lite för tätt mellan gångerna.
Som sagt är hon piggare än igår och hon är med på ett helt annat sätt men hon har sovit större delen av dagen vilket inte är särskilt konstigt. Tycker att det är konstigt att hon blev sjuk sådär pang på med tanke på att vi knappt träffat folk eftersom vi varit förkylda och de vi har träffat har inte varit magsjuka, om det nu är det hon har fått (i så fall andra gången för i år men dessvärre en betydligt värre variant än förra gången).
Förhoppningsvis får hon behålla vätskan fortsättningsvis men om hon fortsätter att kräka så känner jag att det inte finns något annat val än att åka in även om hon det är betydligt längre tid mellan kräkningarna och att hon är piggare..

Shit, vilken uppsats det blev! Kändes skönt att få skriva av sig lite i alla fall.
Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Camilla

Nämen gumman!!! Det är så himla tufft när de blir sjuka!! Man kan inte hjälpa att oron gnager itu en.... Men jag brukar gå efter känslan, känner man att det är något som inte stämmer så ska man gå på den känslan! Det är alltid bättre att åka in en gång för mycket! De blir ju tyvärr väldigt fort uttorkade, vilket man alltid är rädd för... 5-6 våta blöjor varje dygn ska det väl vara...åtminstone när de är yngre...till Tommy sa de nu senast när han ringde att de ska kissa var 6:e timme... Hoppas nu på att det går åt rätt håll!! Tänker på er!! Kramar

2010-04-02 @ 20:46:50
URL: http://millimys.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack söta!

Känns som att man har ringt ner sjukvårdsrådgivningen alldeles men å andra sidan är de ju till för att man ska få hjälp. Hon har tack och lov lyckats att kissa var 6e timme även om det inte varit mycket. Vet inte hur många gånger vi varit nära på att åka in men så har vi tyckt att hon verkat bättre eftersom det gått längre tid mellan kräkningarna plus att mängden minskat. Nu har hon inte kräkts sedan sent igår eftermiddag så det känns som att det går på rätt håll. Vi bestämde igår att vi skulle åka in om hon kräktes igen efter kl 17 men det gjorde hon aldrig. Som sagt, känns som att det vänt nu. Ha det så gott och tack för omtanken!

Kram

2010-04-03 @ 11:18:39
URL: http://frokenjsvarld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0