Första julklapparna är öppnade

Igår kom mina föräldrar ner för att hälsa på och fira lite jul tillsammans med oss.
Eftersom min syster åkt iväg på en långresa passar mamma och pappa på att åka upp till sina hemtrakter (norrland) för att fira jul och nyår. De brukar oftast inte åka upp men så i år kände de att det skulle passa bra, dessutom börjar farmor bli gammal och kanske blir detta hennes sista jul, vem vet?!

I alla fall så kom de hit efter 11 på förmiddagen och de blev förvånade över hur mycket snö vi har här. Hemma hade de knappt någon snö alls men däremot var det betydligt kallare där än här. Vi fikade lite och sedan satte de igång :) Mina föräldrar kan aldrig vara här nere och hälsa på utan att ta tag i grejer och fixa och dona vilket absolut uppskattas. Först skottade pappa uppfarten så att vi kunde ta oss fram med vagnen (i natt har det snöat upp emot 20cm så jag får nog ut och skotta igen). Därefter hjälptes han och mamma till med att kapa bänkskivan vi köpt till tvättstugan. Sist de var nere och hälsade på sågade pappa till bänkskivan men sågen han hade med sig var inte särskilt bra och drog snett varpå pappa skämdes så mkt att han betalade en ny skiva och lite mer därtill och nu var det alltså dax att rätta till sitt misstag.

Mamma hade med sig massor med god mat som hon donade med medans jag försökte hålla dottern nöjd. Igår var hennes ögoninfektion sämre än vad den varit tidigare och det rann och kletade mest hela tiden. Att hennes näsa stod som en öppen kran gjorde inte saken direkt bättre. Idag är det tack och lov bättre både med ögonen och näsan! Det blev en riktigt god trerättersmiddag igår, först åt vi räckmackor till förrätt och sedan bjöds det på älgstek med potatisgratäng och kantarellsås med en god sallad med avokado i (kan inte få nog av denna goda stenfrukt/grönsak, måste erkänna att jag var tvungen att kolla upp vilken sort den tillhör).
Till efterrätt hade mamma med sig en jättegod kesotårta med björnbärssylt och skivad mandel :) Efter att vi ätit huvudrätten kom sambon hem från jobbet, det hade tagit lite tid att ta sig hem på grund av långa köbildningar som ett resultat av all snö. När vi ätit färdigt tårtan var det dags för lite julklappsutdelning. Dottern tyckte att de glittriga presentbanden var absolut roligast men hon blev även lite nyfiken av webkameran som hon fick så att mormor och morfar har chans att se henne lite oftare :) Hon fick även en ny pyjamas från Moomin, två par halksockar, en overall och sängkläder. Jag och sambon fick ett nytt bestickset med över 48 delar plus pengar att köpa oss något för. Helt perfekt eftersom jag skulle behöva lite nya kläder. Vi har dessutom pratat om att köpa en symaskin.. Mamma och pappa åkte hem igen närmare 19 på kvällen och halv tio gick jag och dottern och lade oss i våran dubbelsäng. Jag hade så ont i halsen och var så trött att jag somnade med nästan en gång men idag känns det bättre :) Nu är klockan snart halv tolv och jag går runt i pyjamasbyxor och dottern har fortfarande sin nya Moomin på sig, kanske dax att byta om?! ;)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0